Forse capaciteitsuitbreiding bij Antwerp Gateway

DP World staat op het punt om nieuwe containerkranen te bestellen voor Antwerp Gateway. Extra capaciteit is onder andere nodig voor de Chinese rederij Cosco, die in de toekomst ook transhipmentverkeer naar Antwerpen wil halen.

In 2016 zal DP World zo’n 100 miljoen investeren in o.a. de havens van Antwerpen en Luik. Dat kondigde Rob Harrison, CEO van DP World Antwerp, vrijdagavond aan tijdens de viering van 10 jaar Antwerp Gateway.

De terminal kende vorig jaar een groei van 26% en zag de containervolumes ook in de eerste helft van dit jaar weer met 27,4% stijgen. Daarom wordt de huidige capaciteit van 2 miljoen teu per jaar volgend jaar met nog eens 650.000 teu verhoogd.

Transhipments

De Chinese groep Cosco die via Cosco Pacific voor 20% eigenaar is van de terminal, is vragende partij voor meer capaciteit voor Cosco Container Lines. Omdat Antwerpen vaak de laatste laadhaven in de Europese rotatie is, wil de Chinese carrier er transhipments op feederdiensten gaan doen.

DP World staat intussen op het punt om twee nieuwe containerkranen (met een optie op een derde) te bestellen. Ze worden vijftig meter hoog en zullen schepen met 25 rijen containers in de breedte bovendeks kunnen behandelen. Het is de bedoeling dat ze voor het einde van 2016 geleverd worden.

Verhoging

Intussen is ook de verhoging van zes bestaande kranen begonnen. Een eerste Kalmar-kraan werd al op 43 meter gebracht en de tweede zal nog voor het einde van dit jaar volgen. De verhoging van de derde Kalmar-kraan is gepland voor februari 2016, waarna de werken zullen starten om drie bestaande ZPMC-kranen te verhogen tot 50 meter.

In zijn gelegenheidstoespraak voor klanten en relaties schreef Harrison het succes van Antwerpen als snel groeiende containerhaven toe aan een combinatie van nautische bereikbaarheid voor de grootste containerschepen (al veertien per maand bij Antwerp Gateway), de hoge productiviteit (steevast meer dan 35 bewegingen per kraan en per uur) en de ligging dicht bij de verladers. “Dat laatste is zeer belangrijk want de ‘last mile’ is altijd de duurste”, aldus Harrison.

Ban van de ring

Hij somde ook de uitdagingen voor de toekomst op, waaronder de vraag om voldoende havencapaciteit te voorzien voor alle spelers en uiteraard het aanpakken van de wegencongestie. De Antwerpse burgemeester die als eregast was uitgenodigd, diende hem van repliek. “Wegeninfrastructuur, spoor en binnenvaart zijn helaas Vlaamse of federale materies. Indien het van de stad of het havenbestuur zou afhangen, zou alles nogal snel vooruitgaan”, aldus Bart De Wever.

“We zijn allemaal in de ban van de ring”, zei hij met de toevoeging “dat de ban van de ring drie lange films zijn, waarin je veel monsters tegenkomt.” Voor zijn komst werd De Wever door Rob Harrison bedankt met enkele oude Romeinse munten (tweede foto). Na een feestelijk diner op vrijdagavond werden de festiviteiten op de tien jaar jonge terminal zaterdag voortgezet met een familiefeest voor het personeel.