FAL1-service is terug in Zeebrugge

Vanaf deze week behandelt APM Terminals Zeebrugge weer wekelijks een groot containerschip uit een Far Eastloop. De ‘APL Changi’ (13.892 teu) arriveerde gisteren in de kusthaven als eerste schip uit de vernieuwde FAL1-service.

Het gaat om de NEU4 Service van de nieuwe Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco Shipping, Evergreen Line en OOCL. De Franse CMA CGM Group levert alle schepen voor deze dienst en verkoopt die onder de naam FAL1. De partners duiden dezelfde dienst aan als AEU2 (Cosco), FAL1 (Evergreen) of LL4 (OOCL). Ook APL verkoopt de dienst als Singaporese dochter van de Franse groep CMA CGM en doet dat onder de naam FX1.

In deze wekelijkse dienst varen CMA CGM’s zes grootste schepen van 17.722 tot 17.859 teu, alsook drie zusterschepen van 16.020 teu en drie kleinere eenheden van 13.830 tot 13.892 teu. Het havenbestuur van Zeebrugge verwacht dat er per aanloop zo'n 2.500 tot 3.000 containers behandeld zullen worden bij APMT Terminals Zeebrugge, dat overigens voor 49% in Chinese handen is (24% Cosco Shipping Ports en 25% Shanghai International Port Group).

Een aantal schepen uit de FAL1 Service waren vroeger al regelmatige bezoekers van de Zeebrugse haven in het kader van de oude FAL1 Service, die toen nog een dienst was van het inmiddels opgedoekte samenwerkingsverband Ocean Three van CMA CGM, China Shipping en UASC.

APL

Voor de 'APL Changi' is het de eerste aanloop in Zeebrugge. Het schip voer de voorbije jaren in charter voor de Japanse rederij MOL (als ‘MOL Quality’). MOL huurt deze schepen niet langer omdat de carrier dit jaar nieuwe schepen van 20.170 teu in de vaart neemt, waaronder de ‘MOL Triumph’ die momenteel in Hamburg behandeld wordt.

MOL levert aan APL in totaal vier zusterschepen van 13.892 teu terug. De ‘MOL Quest’ zal na het beëindigen van een laatste reis voor Loop 7 van de G6 Alliance binnenkort als ‘APL Lion City’ samen met het zusterschip ‘APL Singapura’ (ex-‘MOL Quartz’) in de NEU5/FAL3 Service ingezet worden, die Antwerpen rechtstreeks bedient.

De nieuwe FAL1/NEU4 loopt in Europa eerst Algeciras, Southampton, Duinkerke, Hamburg en Rotterdam aan alvorens in Zeebrugge te komen laden. Daarna zetten de schepen via Le Havre koers naar Khor Fakkan, Port Kelang, Xiamen en Xingang. In die Noord-Chinese haven begint dan de westboundrotatie die aan Aziatische kant voorts haltes in Busan, Qingdao, Shanghai, Ningbo, Yantian en Singapore omvat.

Stefan Verberckmoes