DP World verliest minder ruimte aan MSC

Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen heeft met DP World en PSA een compromis bereikt over de geplande verhuizing van MSC van het Delwaide- naar het Deurganckdok.

Toen die verhuizing in mei werd aangekondigd, was er nog sprake van het P3 Network van Maersk Line, MSC en CMA CGM. Die laatste is mede-eigenaar van Antwerp Gateway, waarvan DP World als grootste minderheidsaandeelhouder de exploitant is.

Bij de bekendmaking werd duidelijk dat het nog niet gebruikte deel aan de oostzijde van het Deurganckdok tijdelijk uit de concessie van Antwerp Gateway zou worden gelicht, zodat PSA die ruimte zou kunnen inpalmen voor de PSA MSC European Terminal (MPET), een 50/50 joint venture van PSA en MSC.

DP World was ‘not amused’ om het eufemistisch uit te drukken. Er moesten ook afspraken gemaakt worden over welke investeringen PSA daar zou doen. Het is immers de bedoeling dat de concessie over zeven jaar (of later als er dan nog geen Saeftinghedok zal gegraven zijn) terug naar Antwerp Gateway gaat.

Kleiner

Een belangrijk element uit het compromis is het feit dat het stuk dat uit de concessie van Antwerp Gateway gelicht wordt 10% kleiner is dan aanvankelijk voorzien. Het gaat om 37,1 ha, wat betekent dat DP World nog 3,7 ha behoudt voor verdere groei.

Aan de westelijke kant van het Deurganckdok is PSA vorige maand begonnen aan de inrichting van de toekomstige MPET die alle lijndiensten van MSC en Maersk Line zal behandelen.

Aan de zuidoostelijke kant is het Havenbedrijf de bouwheer, maar worden de werken nu aan de vennootschap PSA DGD nv gedelegeerd. Het gaat om  de verharding van het terrein, de realisatie van een werkplaats, een brug en zes Automated Stacking Cranes-modules. Die inrichting vertegenwoordigt een investering van ongeveer 80 miljoen euro.

Het afronden van de intensieve gesprekken die tussen de drie betrokken partijen werden gevoerd, laat MSC nu toe om in Antwerpen verder te kunnen blijven groeien, zonder daarbij de expansie van Antwerp Gateway te hypothekeren.