CMA CGM haalt MSC in als grootste carrier van en naar VS

De Franse groep CMA CGM is door de overname van APL uit Singapore nu de grootste containerrederij in de Verenigde Staten. De Fransen hebben er nu een marktaandeel van 13%.

Volgens de statistieken van PIERS hebben alle containerrederijen vorig jaar 33,15 miljoen teu van en naar de Verenigde Staten gevaren. De statistieken hebben betrekking op alle vaarroutes van en naar Noord-Amerika. Het binnenlands verkeer werd niet meegeteld. In vergelijking met 2015 is de containertrafiek in de VS vorig jaar met 6% gestegen.

CMA CGM en de filialen APL en ANL waren goed voor een volume van 4,15 miljoen teu (+5%). Hoewel MSC iets sneller groeide (+7%) moest de Zwitserse rederij haar positie als grootste carrier in de VS afstaan. De rederij uit Genève vervoerde vorig jaar 4,04 miljoen teu van of naar havens in de VS.

De derde plaats in de rangschikking is voor de Deense groep Maersk, die 3,62 miljoen teu vervoerde (+14%). Evergreen bleef in de VS de nummer vier met 2,56 miljoen teu (+8%) en Hapag-Lloyd is vijfde met 2,46 miljoen teu (+11%).

Fusie

Cosco Shipping Lines, dat ontstond uit de fusie van Coscon en China Shipping Container Lines (CSCL), staat nu op de zesde plaats met 2,12 miljoen teu. De Chinese carrier heeft blijkbaar wel klanten verloren, want de volumes waren 2% kleiner dan wat Coscon en CSCL in 2015 samen hebben vervoerd.

Met een volumegroei van 17% mag OOCL zich de sterkst groeiende carrier in de VS van 2016 noemen. De rederij uit Hongkong vervoerde 1,58 miljoen teu van en naar de VS, wat goed is voor een zevende plaats. De top tien wordt vervolledigd met NYK (+2%), "K" Line (+9%) en Yang Ming (+11%).

Merknaam

Dat CMA CGM door de overname van APL marktleider kon worden is geen grote verrassing. American President Lines (APL) was ooit een grote Amerikaanse containerrederij uit Oakland, die in 1997 door Neptune Orient Line (NOL) uit Singapore werd overgenomen. NOL besloot destijds de merknaam APL te gaan gebruiken voor alle lijnvaartactiviteiten.

Na de overname van APL heeft CMA CGM duidelijk gemaakt dat het APL als merknaam wil behouden. De Fransen voerden vorig jaar ook een charmeoffensief in de VS door er onder andere het schip ‘CMA CGM Benjamin Franklin’ van 17.859 teu (foto) te laten dopen.

De nieuwste reeks maxi-neopanamaxschepen van 14.414 teu die de Franse rederij dit jaar in de vaart neemt, wordt ook genoemd naar Amerikaanse presidenten. De ‘CMA CGM A. Lincoln’ kwam al als eerste in dienst en gaat nu varen in de PSW1 Service van de Ocean Alliance vanuit Fuzhou, Nansha, Hongkong, Yantian en Xiamen naar Los Angeles en Oakland.

Stefan Verberckmoes