Antwerpen verliest twee grote diensten van Maersk/2M

Nog deze maand verrichten de Samba Service en de AE5-dienst van Maersk Line een voorlopig laatste aanloop in Antwerpen. Volgens de Deense rederij zal dit evenwel geen gevolgen hebben voor de volumes die in de Scheldehaven worden behandeld.

De AE5 Service van Maersk Line is een van de zes diensten die de Deense rederij samen met MSC tussen het Verre Oosten en Noord-Europa aanbiedt in het kader van het 2M Vessel Sharing Agreement.

MSC verkoopt de verbinding onder de naam Albatros Service en levert vijf van de twaalf schepen. Het gaat om vijf eenheden van 19.224 tot 19.462 teu, waaronder de ‘MSC Maya’ die deze week voorlopig de laatste keer in Antwerpen was (foto). Maersk Line zet zeven Triple E-schepen van 18.340 teu in, waaronder de ‘Mayview Maersk’ die volgende week op 16 mei als voorlopig laatste schip uit deze dienst aan het Deurganckdok verwacht wordt.

Volumes

Gevraagd naar de reden voor het schrappen van de Belgische aanlopen geeft de communicatieafdeling van de regio Noord-Europa van Maersk Line in Hamburg geen duidelijk antwoord. Een woordvoerder zegt wel ‘dat het geen impact op de Antwerpse volumes zal hebben en dat de Scheldehaven een sleutelhaven in het netwerk blijft’.

Het is dus onduidelijk of de congestieproblemen op de MSC PSA European Terminal (MPET) de reden zijn om de AE5/Albatros niet langer naar Antwerpen te sturen. Om die reden besloot MSC deze maand nog om een deel van de transshipments naar Schotland en Ierland naar Le Havre te verplaatsen.

Feit is wel dat alle Aziatische aanloophavens uit de AE5 (Singapore, Shanghai, Xingang, Qingdao, Busan, Ningbo, Shanghai, Yantian en Tanjung Pelepas) ook allemaal rechtstreeks bediend worden door de AE2/Swan Service, die naar Antwerpen blijft komen. De 'call sizes' van die AE-dienst zal dus groter worden.

Zuid-Amerika

De Samba Service waarvan de laatste Antwerpse aanloop op 27 mei met de ‘Maersk Lima’ van 8.850 teu aan de PSA Noordzeeterminal voorzien is, bedient de Zuid-Amerikaanse havens Santos, Paranagua, Itajai, Buenos Aires, Montevideo en Rio Grande. Het schrappen van Antwerpen heeft mogelijk te maken met het feit dat de rotatie zopas werd uitgebreid met een nieuwe aanloop in Casablanca.

Vanuit de Scheldehaven blijft Maersk Line rechtstreekse afvaarten naar Santos, Paranagua en Rio Grande bieden omdat de Denen een allocatie hebben op de River Plate Express van Hamburg Süd, die door Antwerp Gateway behandeld worden. De containers voor de andere aanloophavens van de Samba-dienst in Latijns Amerika gaan vanaf volgende maand in Antwerpen a priori mee met de AE2-dienst om dan in Algeciras overgeladen te worden op de Sambaboten.

Stefan Verberckmoes