Analyse: Maersk en Hamburg Süd arriveren het meest op tijd

De Britse consultant Drewry en het Deense SeaIntel hebben het aantal vertragingen in de lijnvaart vorige maand zien toenemen. Hun cijfers verschillen echter van elkaar.

In december arriveerde volgens het Global Liner Performance report van Sea-Intel 71,7% van alle opgevolgde containerschepen op tijd in de haven van bestemming. Dat is aanzienlijk minder dan de 75,6% uit november. Het is volgens de Denen voor het eerst sinds drie maanden dat het aantal vertragingen weer toeneemt.

Drewry van zijn kant zegt dat vorige maand slechts 58% van de schepen zich aan het vaarschema hield. Dat percentage geldt blijkbaar wel alleen voor de drie grote oostwest-routes. Voor de Britse consultant is een schip te laat wanneer het 24 uur na de vooraf aangekondigde ETA (Expected Time of Arrival) aankomt.

Lijst per carrier

Ook in de lijst van de meest betrouwbare carriers zijn er verschillen. Maersk Line en Hamburg Süd staan in beide rangschikkingen wel bovenaan. Bij SeaIntel haalde Maersk Line in december een score van 85,1%, gevolgd door Hamburg Süd bij wie 81,4% van de schepen zich netjes aan het vaarschema hield. De derde plaats werd ingenomen door CSAV met 79,3%.

Drewry geeft Maersk voor het laatste kwartaal van vorig jaar een score van 80% en Hamburg Süd heeft 75% verdiend. De derde plaats gaat daar naar Cosco (70%), die we bij SeaIntel in de rangschikking van december pas op de twaalfde plaats vinden met een resultaat van net geen 70%..

Een vergelijking van beide lijstjes levert nog meer tegenstrijdigheden op. Zo meldt dat Drewry dat MSC na MOL de grootste verbetering heeft gekend ten opzichte van eerdere kwartalen. Bij SeaIntel staat de Zwitserse rederij in december echter op de allerlaatste plaats (met 66%).

De prestaties van de carriers moeten dus duidelijk met een korrel zout genomen worden omdat ze sterk verschillen van vaargebied tot vaargebied. Beide rapporten verwijzen overigens naar het toenemend aantal vertraging op de trans-Pacific, wat het gevolg is van de zware congestieproblemen aan de westkust van Noord-Amerika.

Prognose

Voor de komende maanden in Drewry optimistisch: in de winter is er traditioneel wat minder lading en dus minder kans op congestie. De daling van de bunkerprijzen maakt het voor de carriers ook goedkoper om achterstanden in te halen door sneller te gaan varen.

SeaIntel verwacht dan weer geen verbetering in januari en februari omdat 2M en Ocean Three hun nieuwe gezamenlijke diensten starten, waarbij al het geschuif met schepen een effect op de regelmaat zal hebben. Ook Drewry geeft overigens toe dat dit voelbaar kan zijn.

Het is in alle geval duidelijk dat Drewry en SeaIntel niet dezelfde methodologie volgen. De enige conclusie die uit de vergelijking van beide rapporten mag getrokken worden, is dat Maersk Line en Hamburg Süd een duidelijke voorsprong op alle andere carriers hebben als het op stiptheid aankomt. De rangschikking van SeaIntel geeft overigens aan dat de percentages van alle andere carriers dan Maersk, Hamburg Süd en CMA CGM (de nummer 4), redelijk dicht bij elkaar liggen.