Weer prestigieuze prijs voor 'Antwerps' onderzoek spoorvracht

Onderzoeker Florent Laroche wint voor de tweede keer een prijs voor zijn onderzoek naar de gezondheid van de Europese spoorvrachtmarkt. De UA mag meevieren, want Laroche voerde zijn onderzoek met behulp van een Antwerps team.

Met Florent Laroche kon u eerder al kennismaken, toen zijn onderzoek naar de staat van het goederenspoorvervoer in Europa de award 'ITF Young Researcher of the Year' wegkaapte. Recent had Laroche opnieuw letterlijk prijs: hij mag de Best Paper for Young Researcher Award van het 'International Journal of Transport Economics' op zijn naam schrijven.

“Het is een fijn gevoel zo’n grote onderscheiding binnen te halen, zeker als het de tweede keer is”, zegt Laroche. “Als wetenschapper weet je tijdens het uitvoeren van de research niet altijd wat de weerklank van je onderzoek zal zijn bij het publiek, en of de samenleving iets met je resultaten zal doen. Zo’n prijs is dus zeker een hart onder de riem.”

Made in Antwerp

Het is een overwinning met een duidelijk Antwerps tintje. Laroche voerde het onderzoek uit tijdens een verblijf van een jaar in Antwerpen, waar hij samen met onderzoekers Christa Sys, Thierry Vanelslander en transporteconoom Eddy Van de Voorde het goederenspoorvervoer in West-Europa onder de loep legde. Vandaag werkt Laroche aan de universiteit van Lyon, maar de nieuwe bekroning voor zijn ‘Antwerpse’ werk doet hem met veel genoegen terugdenken aan het verblijf in de stad.

Dynamische markt 

“In het kader van het project 'Braintrains' onderzocht ik destijds hoe we de positie van het goederenspoorvervoer konden verbeteren tegen 2030”, zegt Laroche. “Als Fransman was ik niet zo optimistisch in het begin. In Frankrijk heeft het spoorvrachtvervoer het moeilijk. Op Europese schaal is het plaatje rooskleuriger: er zijn 170 operatoren aan het werk, waarvan een grote helft pas na 2000 is ontstaan. Voor 2000 zag je vooral nationale operatoren bezig, die een beetje buiten adem aan de 21e eeuw waren begonnen. De markt is vandaag dus zeker dynamischer dan toen.”

Bijbenen 

Een opsteker is volgens Laroche dat de spoormarkt minder te lijden had onder de crisis van 2007 dan het wegvervoer. Maar België moet volgens de Fransman wel dringend een tandje bijsteken qua investeringen. “Nederland heeft zijn Betuwelijn en groeit. België zou snel werk moeten maken van zijn Ijzeren Rijn om bij te benen.”

Terug naar Antwerpen 

Hoe kijkt Laroche terug op zijn verblijf in Antwerpen? “Ik heb uitstekende herinneringen aan de stad, en aan de Diamantbuurt waar ik een jaar lang woonde. In 2019-2020 hoop ik mijn research te kunnen actualiseren, wie weet wel in samenwerking met het Antwerpse team? Ik hoop nog vaak in Antwerpen terug te komen.”

Michiel Leen