Nieuwe vertegenwoordiger Antwerpse haven in Oostenrijk en Hongarije

De Oostenrijker Walter Holzhammer wordt de vertegenwoordiger van de Antwerpse haven in Oostenrijk en Hongarije. De 49-jarige Oostenrijker moet werk maken van een steviger connectie tussen Antwerpen en de markten van het Oost-Europese hinterland.

Als vertegenwoordiger van de Antwerpse haven moet Holzhammer in de eerste plaats de haven promoten bij relevante partners en bedrijven in zijn werkgebied. Volgens het Havenbedrijf Antwerpen is de Oostenrijker geknipt voor de job door zijn expertise over zowel zee- als spoorvervoer en zijn grote netwerk in beide landen. In het verleden was hij aan de slag in directiefuncties bij Hapag Lloyd, UPS en GEFCO.

Multimodaal

Het strategisch belang van de regio Oostenrijk-Hongarije voor de Antwerpse haven kan volgens het Havenbedrijf niet onderschat worden. De focus op die landen, die aan geen enkele zee grenzen, kan nochtans vreemd lijken voor een havenstad als Antwerpen. "De goederen die in Antwerpen van boord gaan, moeten in dat hinterland raken en vice versa", betoogt woordvoerster Annik Dirkx van het Havenbedrijf.

"Het komt erop aan om de multimodale verbindingen tussen Antwerpen en Oost-Europa verder uit te bouwen. Het zwaartepunt komt te liggen op het spoorvervoer van goederen", klinkt het nog. Er zijn al goede railverbindingen tussen Antwerpen en Oostenrijk – al dan niet indirect via de binnenhaven in Duisburg – maar het mag duidelijk zijn dat extra verbindingen steeds welkom zijn. Holzhammer weet meteen waarop te focussen, kortom.

Troeven

Een actieve vertegenwoordiging op het terrein is voor Antwerpen een must, want concurrerende havens, om Rotterdam niet te noemen, azen op hun deel van de koek. Holzhammer noemt in een persbericht alvast enkele Antwerpse troeven op: "De Antwerpse haven verbinden met het hinterland is mogelijk via alle mogelijke transportmiddelen omdat de afstand tussen beide relatief klein is. Gebruik makend van mijn ervaring als logistiekspecialist en het netwerk van belangrijke marktspelers, ben ik van plan om de multimodale verbindingen met het hinterland te ontwikkelen en zo de concurrentiepositie van de Antwerpse haven te verstevigen."

Voor de Oostenrijkse en Hongaarse exportindustrieën vormt Antwerpen volgens het Havenbedrijf vandaag al een strategische partner.

Netwerk

De haven van Antwerpen bouwt zo zijn strategische zichtbaarheid in Oost-Europa verder uit. Voor de regio Tsjechië kwam recent nog Martin Hubenack aan boord. Wereldwijd heeft de Antwerpse haven nog vertegenwoordigers in China, India, Brazilië en de VS.

Michiel Leen