Volvracht blijft in vrije val op Brussel Airport

Voor de vijfde maand op rij kleuren de volvrachtvolumes rood op Brussels Airport. Dat weerspiegelt zich ook steeds meer in de groeicijfers voor heel 2017, die onder de 10% duiken. Zorgt de komst van Singapore en Emirates voor een kentering?

In april van dit jaar kwam Brussels Airport nog met zeer positieve vrachtcijfers naar buiten. Qua vrachtvolume kon men toen terugblikken op het hoogste volume in april sinds 2009, toen het aantal nachtslots drastisch verlaagd werd van 25.000 tot 16.000 per jaar. Ten opzichte van de eerste vier maanden van 2016 groeide het volume in 2017 met 21,5%. Toch waarschuwde men toen al voor een lagere groei in de komende maanden, door de onzekerheid over de geluidsnormen en het vertrek van een aantal volvrachtmaatschappijen. Geen loze waarschuwing, zo blijkt nu.

Groeicijfers gehalveerd

Een half jaar later ziet de situatie er inderdaad heel wat minder rooskleurig uit. Al sinds juni ligt het volvrachtvolume per maand lager dan in 2016. Significant lager, want op juni na (-9,9%) gaat het volvrachtvolume er op achteruit met ‘double digits’. In oktober van dit jaar moest Brussels Airport zelfs bijna een kwart van haar volumes prijsgeven (-23,0%).

Dat weerspiegelt zich ook in de cijfers voor het totale vrachtvolume op Brussels Airport. Sinds april (+13,5%) gaan de cijfers steevast achteruit. Met negatieve cijfers voor september (-1,1%) en oktober (-3,4%) tot gevolg.

Ook op de jaarcijfers heeft dit een enorme impact. Het totale vrachtvolume voor 2017 ligt nog steeds boven het volume van 2016. Maar waar er in de eerste vier maanden nog een groei was van 21,5% ten opzichte van het jaar voordien, is dit nu teruggevallen tot 9,5%.

Impact Schiphol

Ondanks het aanhoudende verlies aan volvrachtvolumes, zal Brussels Airport dit jaar nog steeds groeien ten opzichte van 2016 en wordt de kaap van 500.000 ton in principe gerond. Dankzij de goede eerste vier maanden van dit jaar ligt het volvrachtvolume voor dit jaar nog steeds 7,6% boven het volume van 2016. De bellycargo en de integratoren laten ook mooie groeicijfers zien.

En dan is er nog het Schipholeffect. Door de slotschaarste op Amsterdam, verhuisden Singapore Airlines en Emirates hun vluchten naar Brussel. De vluchten van Singapore Airlines alleen al, zouden een groei van meer dan 10% in volvrachtvolumes brengen. Die maatschappijen zijn sinds eind oktober terug actief op BRUcargo, waardoor hun komst weerspiegeld zal worden in de cijfers van november.

Kasper Demol