VIL-project: zelfrijdende truck vereist chauffeur met kantoorprofiel
Nieuws, Mensen Philippe Van Dooren
Met het project ‘Value Added Trucking’ onderzocht het logistieke kenniscentrum VIL welke taken de chauffeur van een zelfrijdende of in konvooi rijdende vrachtwagen nog kan uitvoeren als het rijden vanzelf gebeurt. De vraag is niet zo hypothetisch meer. Vorige week spraken 26 EU-lidstaten in Amsterdam af om op korte termijn – wellicht 2019 – samen grootschalige testen met zelfrijdende voertuigen op te zetten. Ze zullen werken aan wederzijdse erkenning van ontheffingen voor testen op de openbare weg, zodat het voor de constructeurs makkelijker wordt om proeven (ook grensoverschrijdend) op te zetten. Het dossier zit dus duidelijk in een stroomversnelling.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.
PARTICULIER
€325,00€294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)