VIL-project rond chauffeurs autonome trucks van start

Het VIL heeft zopas de kick-off gegeven van het project ‘Value Added Trucking’. Samen met 7 bedrijven wordt onderzocht en uitgetest welke taken de chauffeur van een zelfrijdende truck in de toekomst kan verrichten terwijl hij de handen vrij heeft.

Dat autonoom rijdende vrachtwagens geen verre toekomstmuziek zijn, wordt nu steeds meer evident. Binnen de tien jaar rijden ze over onze wegen, daar zijn de meeste studies het over eens. In bijna alle scenario’s zit er nog een chauffeur in de cabine. Op bepaalde trajecten heeft die de handen vrij. Welke administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd door een chauffeur van een vrachtwagen die zich in zelfrijdende modus bevindt? 

Dat is wat het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) samen met zeven bedrijven in  zijn nieuw project ‘Value Added Trucking’, gaat onderzoeken en uittesten. De deelnemende bedrijven zijn Eutraco, GTS, H. Essers, Scania, SD Worx, VDAB en Volvo (tweede foto). Naar verluidt kunnen bedrijven zich nog steeds inschrijven. Voor de praktijktesten zal het VIL samenwerken met Universiteit Hasselt/Steunpunt IMOB, dat gespecialiseerd is in vermoeidheidsonderzoek.

Inventariseren

Het VIL gaat eerst alle administratieve processen en taken van een transportbedrijf inventariseren en nagaan of ze in een mobiele omgeving én door een chauffeur kunnen worden uitgevoerd. “We zullen ook bekijken of het voor de chauffeurs mogelijk is online opleidingen zoals taalcursussen te volgen. Daarnaast brengen we de randvoorwaarden in kaart, zoals aanpassingen aan de cabine, ICT-uitrusting of bijscholing om die taken te kunnen uitvoeren”, aldus Peter Lagey, project officer bij het VIL.

“Daarna zullen praktijktesten in een rijdend voertuig volgen. Die testen zullen niet in een zelfrijdende truck worden uitgevoerd: hiervoor zal de passagiersstoel van een vrachtwagen als simulator dienen,” aldus Lagey. Ook het financiële luik komt aan bod met een kosten-batenanalyse.

Opwaardering beroep

Indien, binnen het kader van de huidige rij- en rusttijdenreglementering, administratieve of andere taken kunnen worden uitgevoerd in de cabine, dan betekent dit een ontlasting van de centrale administratie. Bovendien krijgt het beroep vrachtwagenchauffeur met de extra invulling een opwaardering, klinkt het.

Met het project ‘Value Added Trucking’ wil het VIL anticiperen op een te verwachten technologische (r)evolutie in het vrachtvervoer. De nieuwe technologie creëert opportuniteiten (productiviteits- en efficiëntiewinst) voor Vlaamse bedrijven die actief zijn in het goederenvervoer over de weg, net als voor toeleveranciers van IT-systemen, communicatiediensten en -platformen.

Regeerakkoord

2025 wordt het vaakst aangehaald als het jaar dat zelfrijdende voertuigen op de Europese en dus ook Belgische wegen zullen verschijnen. Op technologisch gebied, maar vooral ook op het gebied van regelgeving, moeten nog de nodige stappen worden gezet voordat de zelfrijdende vrachtwagen de weg op kan. Feit is wel dat in verschillende landen – onder andere Duitsland, Zweden, Nederland en het VK - uitgebreide testen met autonoom rijdende personenauto’s én vrachtwagens zijn gestart.

“In België is het promoten van zelfrijdende technologie in het regeerakkoord opgenomen. Behalve de oprichting van een interfederale werkgroep ter voorbereiding van een wettelijk kader voor autonome voertuigen, is het voorlopig nog wachten op concrete initiatieven. De talrijke parlementaire vragen aan ministers Weyts en Muyters de voorbije maanden tonen wel aan dat er schot in de (Vlaamse) zaak komt,” aldus Lagey tot slot.

De resultaten van het project worden in janurai 2017 verwacht.