VIL onderzoekt leverrobots voor stadslogistiek

Wereldwijd groeit de belangstelling voor zelfrijdende voertuigen die pakjes in de stad rondbrengen. Het VIL wil onderzoeken of ze in de toekomst ook ingezet kunnen worden voor stadslogistiek in Vlaanderen. Ook de stad Mechelen stapt in het project.

De ontwikkeling van zelfrijdende, elektrische voertuigen voor personenvervoer vordert snel. Ook voor goederenvervoer worden er nu concepten ontwikkeld. Enkele projecten die onlangs in de actualiteit kwamen, zijn de zelfrijdende pakjesbestelwagen die Google patenteerde, de kleine leverrobots van Starship Technologies of de (weliswaar nog bemande) VanVision van Mercedes Benz.

Het ziet er dus naar uit dat dergelijke concepten sneller dan verwacht realiteit kunnen worden. In logistieke kringen gelooft men overigens dat ze eerder gebruikt zullen worden dan pakjesdrones.

Daarom wil het VIL bekijken hoe en waar deze autonome voertuigen kunnen gebruikt worden en of ze interessant kunnen zijn voor logistiek in steden. Het startte zopas het project ALEES (Autonome Logistieke Elektrische Eenheden voor Steden) samen met zes bedrijven (bpost, Bringme, DHL Parcel Belux, Rhenus SML, Trimble en ACP CO₂) en het Havenbedrijf Antwerpen. Ook de stad Mechelen (Foto) participeert. Dat opent vermoedelijk mogelijkheden om praktijktesten uit te voeren. Ten slotte verzorgt het vermaarde Duitse Fraunhofer IML Institut mee het uittekenen van de IT-architectuur. Dat heeft al ervaring met autonome voertuigen en big data.

Veel vragen

“Om deze wagens efficiënt in te zetten voor logistiek is het belangrijk om in kaart te brengen wat er allemaal bij komt kijken, en dit samen met alle betrokken stakeholders. Waar zullen deze ALEES rijden? Kunnen zij enkel ingezet worden in het stadscentrum of ook in de rand? Zullen zij zich ook in verkeersvrije zones mogen begeven? Waarvoor worden ze gebruikt: enkel voor pakjesleveringen of ook voor grotere zendingen? Hoe zullen zij operationeel worden ingezet en welke data zijn nodig om deze voertuigen aan te sturen? Op deze en andere vragen zullen we antwoorden zoeken”, zegt Kris Neyens, projectleider bij VIL.

Hij haalt een voorbeeld aan van de uitdagingen waarvoor leverrobots staan: “Een concreet scenario waar het project zal op ingaan, is de levering van een pakket met een autonoom voertuig dat communiceert met de e-commerceconsument maar die onvoorzien afwezig is. Het zou over intelligentie moeten beschikken om het pakket af te leveren bij het dichtstbijzijnde afhaalpunt om nutteloze kilometers en kosten te vermijden”.

Het VIL-project zal ook een link maken met andere lopende projecten over autonome voertuigen in Vlaanderen, zoals die van Selfcar en De Lijn.

Philippe Van Dooren