JBC verhuist e-fulfilment van Nederland naar België

De Belgische moderetailer JBC, die zijn logistiek voor de e-commerce eerder in Nederland had uitbesteed, verhuist die weer naar België Het contract gaat naar het e-fulfilmentcenter van Bleckmann in Grobbendonk.

Het familiebedrijf JBC, met in 2016 een omzet van 240 miljoen euro, zet sterk in op omnichannelverkoop. Een aantal jaren geleden hevelde het de e-commercelogistiek over naar Nederland, waar het ze uitbesteedde aan Docdata (nu Ingram Micro).

“Terwijl veel modegiganten de trend volgen om hun e-fulfilment in Nederland of Duitsland te beleggen, heeft JBC bewust voor een partner in België gekozen”, zegt Bart Claes, CEO van JBC. Sinds enkele dagen is dat de Belgische Bleckmann-groep. “Met onze groeiende e-commerceactiviteiten gingen we op zoek naar een nieuwe logistieke partner. De keuze viel op Bleckmann door haar Belgische roots in combinatie met expertise in supplychainoplossingen voor e-commerce en ervaring in de fashionretail."

Houthalen

Volgens communicatiemedewerker Katrien Vangrunderbeeck kwam het contract met de Nederlandse partner ten einde en werd beslist om de logistiek voor de e-commerce te herzien. Hoewel JBC een omnichannelstrategie hanteert, blijven de logistiek voor de fysieke winkels en de online handel gescheiden. “In Houthalen (Limburg) hebben we een eigen logistiek centrum voor de bevoorrading en herbevoorrading van onze meer dan 140 winkels in België, Luxemburg en Duitsland. De werknemers zijn goed ingesteld op de relatie met de winkels en hebben ervaring met het opvangen van de piek- en dalmomenten. Voor dat centrum verandert er niets."

Grobbendonk

“Voor JBC Online gaan we nu in zee met de Bleckmann-groep. Die heeft veel ervaring met de veel intensievere activiteit als gevolg van de een-op-eenrelatie met de onlineklant. Zij hebben ook de perfecte tools en installaties voor deze activiteit”, zegt Vangrunderbeeck.

“Voor JBC zullen vanuit het warehouse in Grobbendonk per jaar bijna 500.000 orders vertrekken. Elke bestelling die voor 21.00 uur geplaatst wordt, vertrekt uiterlijk om 22.30 uur om de volgende dag rechtstreeks bij de consument aan huis geleverd of in de winkel afgehaald te worden. Hiervoor wordt met DPD samengewerkt”, zegt sitemanager Tom Leunckens. Bleckmann werkt volgens de cao voor de logistiek en heeft daarom geen enkel probleem met nachtwerk.

De site van Bleckmann in Grobbendonk is gericht op de e-commerce. Een aantal bekende klanten zijn SuperDry, Vilebrequin en Tomorrowland. Volgens Leuckens wordt het vervoer van de bestelde goederen, afhankelijk van de klant, uitgevoerd door verschillende partners. “Nagenoeg elk pakjesdienst in België passeert hier elke dag om bestellingen op te halen."

Om de groeiende fulfilmentactiviteiten op te vangen, bouwt Bleckmann in 2019 een nieuw magazijn in Beringen. Volgens Vangrunderbeeck speelde ook dat mee in de keuze van JBC.

Bleckmann

Bleckmann is het voormalige Belspeed. Samen met zijn Turkse partner Netlog Logistics Group nam het in 2014 de veel grotere TNT Fashion Logistics over. Deze had een aantal jaren eerder Bleckmann overgenomen, een klinkende naam in supplychainmanagement voor de fashion- en lifestyle-industrie. De groep is vandaag een omnichanneldienstverlener met een jaaromzet van 210 miljoen euro, verdeeld over vestigingen in Europa, de Verenigde Staten en Azië.

Philippe Van Dooren