Jan de Rijk plant tweede overname

De Nederlandse transport- en logistiekgroep Jan de Rijk blijft op overnamepad. Tien dagen geleden werd hij de farmadistributeur Omega Logistics overgenomen, en het vizier is nu gericht op DAF-huistransporteur De Rooy Logistics.

Jan de Rijk uit Roosendaal, nu al één van de grootste transporteurs van Nederland, heeft de overname nog niet rond en er is nog geen officieel persbericht verstuurd. “Dat zal pas gebeuren wanneer toezichthouder ACM er mee instemt”, verklaarde CEO Sebastiaan Scholte aan ttm.nl.

Het familiebedrijf De Rooy Logistics uit Geldrop (dicht bij de DAF-fabriek in Eindhoven) is gespecialiseerd in transport en logistieke dienstverlening voor de automotive sector. Het bedrijf is ook actief in assemblage. Het bedrijf dat ruim 90 jaar bestaat, beschikt over vijf locaties in het midden en zuiden van Nederland. Het wordt vaak als de ‘huistransporteur’ van DAF Trucks bestempeld. Andere belangrijke klanten zijn Audi, DAF-moederhuis Paccar, Bosal en Rockwool.

De Rooy Logistics moet niet verward worden met vrachtwagentransporteur De Rooy Transport, eveneens in het Eindhovense gevestigd, waarvan het een afsplitsing is.

Geen overnamegolf

Tien dagen geleden nam Jan de Rijk al Omega Logistics over. Dit bedrijf uit Houten is gespecialiseerd in de bevoorrading van ziekenhuizen, apotheken en zorginstellingen. Het beschikt over een eigen distributienetwerk. Met deze acquisitie zei Jan de Rijk Logistics zijn positie in de distributie van hoogwaardige temperatuurgecontroleerde producten te willen versterken..

Er zitten voorlopig geen andere overnames in het verschiet. Volgens Scholte "lijkt het er op dat we in een soort van overnamegolf zitten, maar dat is niet waar. Zowel de overname van Omega Logistics en de kansen die zich voordoen bij De Rooy Logistics komen nu toevallig heel dicht bij elkaar.”

Jan de Rijk draaide vorig jaar een omzet van 184 miljoen euro, ruim 11 miljoen euro meer dan in 2013. De nettowinst kwam boven de 3 miljoen euro uit. Het bedrijf heeft 550 voertuigen en ruim 1000 werknemers, en is actief in 13 landen. Het opereert ook dagelijks 2-twee treinen tussen Nederland en Italië.