Daimler mag zelfrijdende truck op openbare weg testen

In Duitsland is een nieuwe stap gezet in de inzet van autonoom rijdende trucks. De regering van Baden-Württemberg heeft Mercedes-Benz een uitzonderlijke toelating uitgereikt om de ‘Future Truck’ op de openbare weg, in het normale verkeer, te testen.

Op sommige wegen van Duitsland mogen al zelfrijdende auto’s getest worden, maar het is de eerste keer dat een vergunning wordt gegeven voor tests met een zelfrijdend truck, meldt het dagblad Stuttgarter Nachrichten. Een woordvoerder van de groep heeft het nieuws bevestigd. De hoofdzetel van Daimler, het moederhuis van Merceces-Benz, is in Stuttgart.

De Future Truck mag op sommige snelwegen van de deelstaat – welke is niet gezegd – autonoom rijden. Dat wil zeggen zonder menselijke ingreep. Er zal wel altijd een chauffeur in de cabine moeten zitten om desgevallend op problemen te kunnen reageren. Er is ook nog niet gemeld wanneer de proeven beginnen.

Ook elders in Europa zijn al tests gereden, hoofdzakelijk in konvooi (platooning), waarbij de trucks als het ware verbonden zijn met een virtuele dissel. Maar bij die proeven rijdt de eerste altijd bemand, de anderen volgen automatisch. De proeven waren telkens uitzonderlijk. Nu krijgt Daimler een permanente toelating om de tests uit te voeren met een volledig zelfrijdende truck.

In VS al commercieel ingezet

In de VS mag Daimler zelfs al verder gaan. In Nevada, de Amerikaanse staat met de meest vooruitstrevende wetgeving inzake zelfrijdende voertuigen, rijden twee autonome trucks van Freightliner in commercieel verkeer (foto 2). De trucks hebben zelfs een speciale nummerplaat gekregen (foto 3).

In het concept van Daimler zal er nog steeds een chauffeur aan boord van de truck blijven. Volgens de constructeur zal hij in de toekomst andere taken krijgen en wordt hij of zij een ‘Transport Manager’ die in de cabine bureautaken uitvoert.

Vlaanderen

De invulling van die taken is vooralsnog vrij vaag. Daarom gaat het Vlaams Instituut voor de Logistiek een nieuw project lanceren – Value Added Trucking – om te zien welke deze opdrachten zouden kunnen zijn. Er zijn ook praktische proeven van de uitvoering van dat werk voorzien, weliswaar in een rijdende maar bemande truck. De passagiersstoel zal daarbij dienst doen als simulator voor een echt zelfrijdend voertuig. Meer info over dat project vindt u hier.