Coolblue wil in 2018 kaap van 1 miljard omzet ronden

Coolblue wil zijn omzet tegen 2018 verdubbelen tot 1 miljard euro. Dit jaar zou 500 miljoen moeten gehaald worden. Dat zou moeten kunnen met de huidige geografische dekking van de Nederlandse webtailer, die ook in België een belangrijke speler is.

Het bedrijf, dat in 1999 werd opgericht in een appartement door Pieter Zwart, Paul de Jong en Bart Kuypers, heeft nu 325 webshops en zeven fysieke winkels in Nederland en België (Rotterdam, Eindhoven, Groningen, Utrecht, Amsterdam, Wilrijk en Lochristi).

De groei van Coolblue gaat razendsnel: in 2011 werd 100 miljoen gehaald en in 2014 350 miljoen. “Dit jaar zal de drempel van de 500 miljoen gehaald worden”, aldus Zwart na een bezoek van de pers aan het nieuwe logistieke centrum in Tilburg, dat in juni operationeel is geworden.

44% groei

“Tegen 2018 willen wij een miljard omzet boeken. Dat is zelfs niet ambitieus, omdat dat 26% jaarlijkse groei volstaat om dit resultaat te halen. Year-to-date zitten we aan een groei van 44% en hebben wij nu al de omzet van 2014 gehaald”, legt hij uit.

Volgens hem kan dat met de huidige geografische dekking van de markt: het groeipotentieel van e-commerce is nog enorm. Tevens kan de groei gestimuleerd worden met een aantal bijkomende fysieke winkels, zowel in Nederland als in België.

Wallonië

Voorlopig is dus nog geen uitbreiding buiten het Nederlandstalig gebied nodig om te blijven groeien. Er komen wel wat bestellingen binnen uit Wallonië, maar vermoedelijk komen die van Vlamingen en Nederlanders die daar wonen. Wallonië kan dus, net als Vlaanderen, door bpost en Dynalogic beleverd worden.

“Maar voorlopig zit een Franstalige versie van de site er niet in. Maar als de groei vertraagt, dan leer ik Frans”, zegt Zwart.

Tilburg

Het nieuwe distributiecentrum, dat voor Coolblue door Prologis werd gebouwd, is in Tilburg gevestigd omdat daar het epicentrum van de Benelux ligt. Dat is de enige reden voor die keuze. Het distributiecentrum dat het vervangt, lag overigens ook in Tilburg. “Onze keuze heeft dus niets te maken met de marktomstandigheden voor e-fulfilmentcentra in België, noch met achterstand van België op Nederland inzake e-commerce”, zegt hij.

Overigens lijkt die achterstand, wat Coolblue betreft, overroepen. Een omzet wou hij niet noemen, maar hij zei wel dat Vlaanderen ‘meerdere tientallen’ procenten van de omzet vertegenwoordigt. Volgens sommige bronnen zou het gaan om iets minder dan de helft van de omzet, wat betekent dat, naar verhouding van de bevolking, Coolblue succesvoller is in België dan in Nederland.

Grotere items

Coolblue belevert haar klanten vanuit twee distributiecentra. Capelle-aan-den-IJssel een magazijn van 13.000 m² dat een kleine twee jaar geleden opende, is uitsluitend gericht op de kleinere items. Het nieuwe distributiecentrum van 22.000 m² dat onlangs in juni operationeel werd in Tilburg, dient voor de logistiek van de grotere zendingen, zoals printers, wasmachines, frigo’s, en meer.

“Het stockeren, picken, packen en verzenden van kleinere producten gebeurt op een totaal andere manier tegenover met het witgoed. De logistiek is helemaal anders, zodat beide activiteiten in een zelfde gebouw samenbrengen niet gewenst is”, legt Zwart uit.

In Tilburg is er nog veel capaciteit vrij, maar aan het huidige groeiritme zou de saturatie vrij snel kunnen bereikt worden. Het gebouw kan echter uitgebreid worden. Wanneer dat zal gebeuren, zei Zwart niet. Prologis heeft alvast 13,2 hectare land gekocht voor Coolblue, zodat extra ruimte onmiddellijk beschikbaar is.

Vier distributiepartners

Coolblue verzorgt zijn logistiek zelf. Alleen het beleveren van de klanten en de winkels gebeurt met onderaannemers. Het zijn er vier: PostNL, bpost, AMP (voor de producten gelinkt aan een abonnement, zoals smartphones) en Dynalogic. Zij beheren negen uitgaande logistieke stromen.

“Het aanleveren van een winkel is een andere stroom dan een pakketje bij iemand brengen. Ook is het leveren van een koelkast niet hetzelfde als het afgeven van een tablet. Sommige van onze transporteurs kunnen dus meer dan één verschillende stroom verzorgen”, aldus Zwart.

In het magazijn in Tilburg valt het op hoezeer de logistiek niet gemechaniseerd is. Terwijl op enkele kilometers daar vandaan een volautomatisch magazijn van Wehkamp – ook voor e-commerce – gaat openen. “Wij zijn wel erg geautomatiseerd, maar niet gemechaniseerd, dat is waar. Maar wij vinden dat we daardoor een maximum aan flexibiliteit kunnen behouden. Die is nodig om het groeiritme te volgen. Daarenboven is een geautomatiseerd magazijn niet erg aangewezen voor logistieke stromen van goederen zoals deze, die in ruime mate bestaan uit witgoed”, aldus Zwart.