België interessante markt voor opstarten e-commerce

Businessmodellen worden op hun kop gezet door e-commerce en we hebben nog maar het topje van de ijsberg gezien. Uit een studie blijkt dat België een interessante locatie is voor het opstarten van e-commerce, maar de sociale cultuur is een rem.

Met de organisatie van een eerste ‘Inspiration Day’ wilde logistiek vastgoedontwikkelaar Montea even “uit de comfortzone treden” door op de deelnemers een aantal opzienbarende innovaties en toekomstscenario’s los te laten die het uitzicht van distributie en logistiek kunnen veranderen. De zelfrijdende auto kenden we al, maar wie heeft al gehoord van plantlab, in-vitro gekweekt vlees, enzovoort? “Businessmodellen moeten constant herdacht worden”, zegt Jo De Wolf, CEO van Montea.

Productiviteitsgroei

Uit studies van de productiviteitsgroei blijkt dat die altijd hoger ligt in de Verenigde Staten dan in Europa. “De grootste verschillen vindt men onder meer in de distributiesector, waar de EU toch wel achterop hinkt. Als we de VS kunnen inhalen, zou dat voor een totale economische groei zorgen van 0,1% per jaar. Distributie kan dus bijdragen aan een hogere productiviteit en e-commerce maakt dat mogelijk”, zegt Peter Vanden Houte, Chief Economist van ING. “Tussen 1995 en 2013 kende de distributiesector in België een productiviteitswinst met 21% terwijl die voor de hele economie op 15% lag. E-commerce heeft in België een aandeel van 6,4%, tegenover 15% in het Verenigd Koninkrijk, 12% in Duitsland en 11% in China. In 2014 stond e-commerce in ons land op hetzelfde niveau waar Nederland al in 2007 stond. Reden is dat België met internet iets achterloopt op de buurlanden”, zegt Vanden Houte.

Verwacht wordt dat het aandeel van e-commerce tegen 2020 zal groeien tot 25%. Daardoor zouden 53.000 jobs in de klassieke kleinhandel verloren kunnen gaan. “In de logistieke sector zouden er 15.000 jobs kunnen bijkomen op voorwaarde dat de logistiek voor de e-commerce in België plaatsvindt”, onderstreept hij.

Snel

Volgens Vanden Houte kan het snel gaan. “In de VS worden nu al 80 tot 90% van alle reizen via het internet geboekt.”

Het voordeel van online shoppen voor de consument wordt op 11,7 miljard euro per jaar geraamd, als gevolg van lagere prijzen en een ruimere keuze. Volgens Vanden Houte speelt voor meer dan de helft van de consumenten het prijsargument. “De e-commercesector maakt echter nog onvoldoende gebruik van de prijsdifferentiatie”, zegt hij. 

Doordat de onlinehandel de klok rond ‘open’ is, heeft dat ook gevolgen op de arbeidsomstandigheden. “Het probleem is dat België niet mee is met die tendens, waardoor activiteiten naar het buitenland verschuiven”, besluit Vanden Houte.

Omni-channel en drop-shipping

Jan Van Roey, country Managing Director van DHL Parcel Belux, verwijst naar een studie van A.T. Kearney, waaruit blijkt dat België in de ranglijst van interessantste locaties voor het opstarten van e-commerce vijftien plaatsen is gestegen tot de 9de plaats. "Er is een enorm groeipotentieel in België en ook de infrastructuur is aanwezig. We zitten op het gemiddelde van Europa op het vlak van e-commerce”, aldus Van Roey. “De sociale cultuur helpt echter niet om e-commerce naar België te halen. Tot 80% van onze B to C-leveringen in België komt uit het buitenland”, zegt hij.

Trends

Eén van de belangrijkste trends die hij waarneemt is ‘omni-channel’, dat wil zeggen dat men alles gaat aanbieden op alle kanalen en dat men overal kan bestellen van alle kanalen naar alle kanalen.

“In de supply chain zien we de opkomst van drop-shipping, waarbij rechtstreeks geleverd wordt van de ‘bron’ naar de bestemmeling zonder tussenopslag. Door de snelle levering ontstaat er ook een beweging terug naar lokale warehousing”, aldus Van Roey. “De levertijd beïnvloedt de locatie van het warehouse. Amazon was altijd een ‘believer’ van het centrale warehouse, maar past zich nu aan door overal warehouses te openen.”

Andere trends in het e-commercelandschap zijn het belang van ‘free shipping’, het gratis leveren. In de VS willen 83% van de consumenten best twee dagen wachten voor een gratis levering. Snelheid van levering is slechts de vierde factor.

Er is ook de opkomst van de ‘marketplaza’s’. “Veel online shops hebben geen eigen webshop meer maar werken via zo’n marketplaza. Zo starten al 28% van alle ‘searches’ bij Amazon. “Zij brengen de verkoper in contact met de koper en functioneren als een broker op internet. Tot 70% van de goederen die ze aanbieden zijn van third parties. Dit is een belangrijke evolutie.”

Van Roey verwacht dat de ‘uberisatie’ ook in de distributiesector zal toeslaan. “Amazon test al leveringen met Uber en DHL heeft in een reactie in Zweden een app onder de naam MyWays gelanceerd”, zegt hij. Verder is er nog de ‘peer to peer’ trend die in opmars is en waarbij privépersonen goederen van elkaar lenen of kopen. “Dat gaat ook nog potten breken”, gelooft hij.

Zelf test DHL Parcel in Mechelen een multicarrier ‘postbox’. Via een weegschaal in de box wordt de ontvanger gewaarschuwd dat er een pakje in de box is toegekomen.

Wat drones betreft, ziet Van Roey enkel toepassingen voor de last mile of voor moeilijk bereikbare plaatsen zoals eilandleveringen, maar niet tussen een warehouse en de eindbestemmeling.

‘www’-consument

“Mobiele communicatie heeft de ‘www'-consument’ gecreëerd: why, where, when. Eén op vier consumenten vermijdt nog naar de winkel te gaan”, zegt Roel Naessens, industry leader Retail & Travel van Google. De retail sector speelt daarop in met zogenaamde innovation labs. Zo stuurt onder meer het Amerikaanse Wallmart Labs pakketjes met stalen van producten naar potentiële klanten. Volgens Naessens verwacht 60% van de consumenten een persoonlijke ervaring en wil die onmiddellijk op zijn gemak gesteld worden.

Online apotheek

Het Duitse DocMorris, het grootste postorderbedrijf voor pharmaproducten van Europa, telt 3 miljoen klanten en 14 miljoen klantencontacten. Dagelijks worden 20.000 pakjes verzonden vanuit een nieuwe hoofdkwartier met geautomatiseerd magazijn op de Duits-Nederlandse grens. “We gebruiken patiëntenpatronen om onze kwaliteit te verbeteren. Door hoge kwaliteit te bieden kunnen we onze klanten aan ons binden”, zegt Olaf Heinrich, CEO van Doc Morris. In een volgende stap wil het bedrijf de mobiele apotheek via de smartphone aanbieden. Momenteel zorgt de wetgeving ervoor dat het afleveren van geneesmiddelen op voorschrift enkel nog maar mogelijk is in Duitsland, Nederland en het VK. Geneesmiddelen zonder voorschrift kunnen ook in België besteld worden. “Ons businessmodel kan in heel Europa uitgerold worden”, aldus Heinrich.

Plantlab

Stefaan Vandist, Trendwatcher van Studio Spark, doet aan toekomstverkenning voor klanten. “We bekijken hoe we de omgeving kunnen modificeren en de footprint via het gebruik van energie, water en meststoffen kunnen verminderen. Vandist verwijst naar Plantlab in Nederland dat onderzoek doet naar alle voedselgewassen in de wereld. Het kweekt die gewassen op grote schaal in een labo in dezelfde omstandigheden als de oorspronkelijke teeltlocatie. Groenten moeten dan niet meer aangevoerd worden van verre locaties. In de VS worden al daken van supermarkten geleased om er dakserres te bouwen voor het kweken van groenten.

In de toekomst zullen misschien ook geen koeien meer gekweekt worden voor hun vlees. “Met tien stamcellen van een koe kan 50.000 ton vlees ‘in vitro’ geproduceerd worden”, aldus Vandist. “Dit zal een grote impact hebben op het milieu en zo kunnen we productie terug naar hier halen”, besluit hij.