Balie 21 slaat na 15 jaar nog steeds nieuwe paden in

De Antwerpse douane-expediteur Balie 21 maakte van de voorbije Transport & Logistics gebruik om zijn 15-jarig bestaan in de verf te zetten. Tegelijk kondigde het bedrijf aan dat het voortaan verder zal gaan onder de naam ECA.

Balie 21 ontstond in 2000 vanuit de douaneafdeling van het groepagebedrijf Interfreight. “Wij fungeerden binnen Interfreight effectief als balie”, zegt gedelegeerd bestuurder Kurt Crauwels (foto). “Onze rol is echter gaandeweg veranderd door de reorganisatie van de terminaloperatoren. Vandaar dat wij samen met P&O Ports, nu DP World, een 50/50 joint venture hebben opgezet waar wij exclusief het management voor leveren.”

De dag van vandaag doet Balie 21 echter nergens nog baliewerk, maar worden er pure douaneactiviteiten geleverd met gespecialiseerde oplossingen. Vandaar de nood aan een nieuwe naam, die dus European Customs Agency Antwerp (ECA) is geworden. De verdere expansiebeweging van het bedrijf werd recentelijk nog bevestigd door de overname van ACS, de douaneafdeling van Van Moer Group. “Dat stelt ons in staat om ons ook te richten naar de leveranciers en we hebben dankzij deze overname de deur open kunnen zetten naar grote klanten toe”, zegt Crauwels.

Hinterlandgericht

Behalve bij Van Moer in de Waaslandhaven is ECA ook aanwezig met zijn hoofdkantoor in Antwerpen (Ekeren), op de TCT in Willebroek, op de Antwerp East-terminal (Grobbendonk) en op Trilogiport in Luik. DWP participeert in beide laatstgenoemde locaties, wat de inbreng van ECA verklaart.

ECA gelooft trouwens sterk in een systeem waarbij hinterlandterminals gecombineerd met geautomatiseerde douaneprocedures goederen sneller weg kan halen uit de havens, zegt Crauwels. “Ook DWP zet daar zwaar op in. Ook het feit dat je controles uit de havens kan weghalen, werkt tijd- en kostenbesparend."

“Naar de toekomst toe willen wij ons nog meer gaan toespitsen op het leveren van advies, oonder meer op fiscaal vlak”, aldus Crauwels. Diezelfde toekomst brengt ook het nieuwe Europese douanewetboek UCC, dat onder meer voorziet in ‘centralised clearance’. “Wij vermoeden dat heel wat grote ondernemingen van die faciliteit gebruik zullen maken en hopelijk kunnen wij dat voor hen hier in Antwerpen realiseren”, besluit Crauwels. (MAS)